Hanebný pancharti - recenze

23. listopadu 2009 v 20:01 | Bex |  Byla, viděla, zhodnotila..
Film, který jsem si dlouhou dobu přála vidět. Film, který jsem v pátek konečně shlédla. A film, který nezklamal.
Válečné drama, odehrávající se v Němci okupované Francii za dob druhé světové války, představuje jakousi ideu lepšího konce při pádu Třetí říše. Tato idea se zrodila v hlavě slavného amerického herce a režiséra Quentina Tarantina, což snímku dopomohlo k obrovskému zájmu veřejnosti, báječné kritice a vyprodaným kinosálům.
První, co upoutalo mou pozornost bylo skvělé herecké obsazení. Nutno podotknout, že kromě namachrovaného Pitta a mistra "komisaře Rexe" jsem ostatní tváře viděla poprvé a popravdě to byli právě tito dva, kteří mě přiměli do kina jít. Osobitost, styl, herecký um a neuvěřitelná Bradova mimika mě opět přesvědčila o jeho různorodosti a celá jeho postava fungovala jako největší komediální prvek filmu. Jako malé dítě jsem se těšila na pasáže s Panchartama v čele s Aldem Rainem a mé očekávání bylo vždy naplněno až po okraj pomyslného kalichu spokojenosti. Osobou s tak záporným charakterem, jenže mě zaujala více než samotný upocený a stále se rozčilující Hitler, jsem byla vtažena do děje tak dokonale, že jsem si chvílemi nebyla jista, zda toho člověka proklínám nebo obdivuji. Herecký výkon Christopha Waltze, jenž ztvárnil tzv. lovce židů Hanse Landu, byl tak dokonalý, tak perfektní a tak propracovaný, že jsem nestačila popadat dech. Nikdy mě žádný hercův projev nezaujal tak jako ten Waltzův. A při pohledu na jeho vítěznou cenu za nejlepšího herce ve vedlejší roli myslím, že nejsem jediná.
O hereckém obsazení bych mohla básnit klidně i na několik virtuálních stran. Podezírám Tarantina z jakéhosi šestého smyslu co se aktérů týče, jinak si dokonalou sladěnost nedokážu vysvětlit. I když jména jako Mélanie Laurent, Eli Roth či Til Schweiger širší veřejnosti pravděpodobně povědomá nebudou, ve filmu si vysloužili obdivuhodné role, které ztvrárnili na jedničku. To má za výsledek mistrovské prolínání francouzského půvabu se sílou německého ega. A jako třešnička na dortu se tu se svou krásou tkví Diane Kruger co by německá herečka.
Co mi však na filmu vadilo, byly zdlouhavé monology, které sice do tarantinovské produkce patří, avšak díky nim mi unikalo mnoho souvislostí a chvílemi jsem si připadala totálně ztracená. Kompenzace přišla záhy a sice v podobě zpomalených akčních scénách, jejichž autentičnost podpořila vhodně zvolená hudba, sekvence plné krve, při kterých tuhla v žilách ta má krev a z nichž mnohé byly vážně dost nečekané, a v neposlední řadě četnost jazyků, které byly ve filmu použity. Shrnuto podrženo, Tarantino splnil přesně to, co sliboval a obohatil tak světovou kinematografii o další perfektní snímek. Pět z pěti. Nemohu jinak.

EDIT: Avatar zkopírován zde a přetvořen do stávající podoby mnou.. muhehe